Agenda - Marknadsrättsdagen 2024
09:00 Anna Collin från IFI och dagens moderator Sandra Hanson från MarLaw hälsar välkommen
09:10 GDPR – genomgång av nya lagar och regler som marknadsförare måste förhålla sig till
- Hur ska vi förhålla oss till den föränderliga spelplanen gällande tredjelandsöverföringar för att våga fatta långsiktiga beslut om investeringar utan att riskera tillsyn och böter?
- Gränsdragningen mellan GDPR och profilering – vad får vi göra?
- Att dela personuppgifter mellan olika juridiska personer i marknadsföringssyfte
- Cookies – vad säger lagstiftningen om detta?
- Pixel för Facebook och TikTok – är det lagligt att använda dessa?
- Genomgång av IMYs sanktionsavgifter mot tre bolag vid användning av Metas pixel
Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw
09:50 Ta kontroll över er kunddata – säker delning av personuppgifter med Meta och Google
- Hur delas data vanligtvis med Meta och Google?
- Snabbt intro till “Meta Pixeln”
- Så tar du kontroll över vad som delas med Meta och Google
Maxwell Stanford, konsult digital analys, Garfield Digital
10:15 - Förmiddagspaus
10:40 Framgångsrikt samarbete mellan marknad och juridik
- Så skapas en gemensam förståelse för affären och för varandra genom tät dialog
- Utbildningsinsatser i organisationen för att öka den juridiska medvetenheten från start
- Chefsjuristens roll i en organisation där GDPR och privacy är en viktig del av varumärket
- Praktiska exempel på mötet mellan juridik och marknad
Corinne Hedlund Nytén, chefsjurist och Tove Hernlund, marknadsansvarig, Jobylon
11:20 Influencer marketing – nya regler, sanktioner och samarbetsavtal
- Hårda sanktioner för influcencer marketing
- Att säkerställa samarbetsavtal vid influencer marketing
- EU:s granskning av influencers reklammärkning
- Nya regler och etiska beslut i Norden
- Gränsöverskridande samarbeten
Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner, MarLaw
12:00 - Lunch
13:00 AI, upphovsrätt och marknadsföring
- Hur kan vi använda AI för filmer, bilder och att lägga ljud på film?
- Vad behöver vi tänka på om vi använder AI för att producera och översätta texter
- AI Act och LLM-baserade AI-verktyg? – vad säger lagen?
- Skapa en rutin för AI-arbetet
Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw
13:45 AI-baserade reklamkampanjer – fördelar, nackdelar och praktiska case
- Så använder vi AI i marknadsföringen idag och vad ser vi framåt?
- Vilka är utmaningarna och hindren för att använda AI?
- Från wow-faktor till ett effektiviseringsverktyg i den kreativa processen
- Praktiska exempel från kampanjer
Lennart Schultz, CMO & CCO, Reitan Convenience Sweden – Pressbyrån, 7-Eleven & PBX
14:25 - Eftermiddagspaus
14:55 Framtiden kring hållbarhetskommunikation, greenwashing och miljöpåståenden
- Nya regelverk kring Green Claims och hållbarhetskommunikation
- Nya krav på hållbarhetsmärkning – hur påverkar det ditt varumärke?
- Den nya svarta listan – vilka påståenden blir absolut förbjudna?
- Nyheter och etiska beslut
Sandra Hanson, advokat, MarLaw
15:40 Panelsamtal om hållbarhetskommunikation, greenwashing och miljöpåståenden
Anna Högberg,
Chief Brand and Communications Officer,
Adapteo Group
Kaj Török,
informations- och hållbarhetschef,
MAX Burgers
Sandra Hanson,
advokat,
MarLaw
Modereras av
Anna Collin
Director,
IFI
16:10 - Konferensen sammanfattas
16:20 - Konferensen avlutas
IFI reserverar sig för programändringar
Inga tillgängliga datum för den valda kursen