Agenda - Marknadsrättsdagen 2024

09:00 Anna Collin från IFI och dagens moderator Sandra Hanson från MarLaw hälsar välkommen

09:10 GDPR – genomgång av nya lagar och regler som marknadsförare måste förhålla sig till 

  • Hur ska vi förhålla oss till den föränderliga spelplanen gällande tredjelandsöverföringar för att våga fatta långsiktiga beslut om investeringar utan att riskera tillsyn och böter?
  • Gränsdragningen mellan GDPR och profilering – vad får vi göra?
  • Att dela personuppgifter mellan olika juridiska personer i marknadsföringssyfte
  • Cookies – vad säger lagstiftningen om detta?
  • Pixel för Facebook och TikTok – är det lagligt att använda dessa?
  • Genomgång av IMYs sanktionsavgifter mot tre bolag vid användning av Metas pixel

Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw

09:50 Ta kontroll över er kunddata – säker delning av personuppgifter med Meta och Google

  • Hur delas data vanligtvis med Meta och Google?
  • Snabbt intro till “Meta Pixeln”
  • Så tar du kontroll över vad som delas med Meta och Google

Maxwell Stanford, konsult digital analys, Garfield Digital 

10:15 - Förmiddagspaus

10:40 Framgångsrikt samarbete mellan marknad och juridik

  • Så skapas en gemensam förståelse för affären och för varandra genom tät dialog
  • Utbildningsinsatser i organisationen för att öka den juridiska medvetenheten från start
  • Chefsjuristens roll i en organisation där GDPR och privacy är en viktig del av varumärket
  • Praktiska exempel på mötet mellan juridik och marknad

Corinne Hedlund Nytén, chefsjurist och Tove Hernlund, marknadsansvarig, Jobylon

11:20 Influencer marketing – nya regler, sanktioner och samarbetsavtal

  • Hårda sanktioner för influcencer marketing
  • Att säkerställa samarbetsavtal vid influencer marketing
  • EU:s granskning av influencers reklammärkning
  • Nya regler och etiska beslut i Norden
  • Gränsöverskridande samarbeten

Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner, MarLaw

12:00 - Lunch

13:00 AI, upphovsrätt och marknadsföring

  • Hur kan vi använda AI för filmer, bilder och att lägga ljud på film?
  • Vad behöver vi tänka på om vi använder AI för att producera och översätta texter
  • AI Act och LLM-baserade AI-verktyg? – vad säger lagen?
  • Skapa en rutin för AI-arbetet

Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw

13:45 AI-baserade reklamkampanjer – fördelar, nackdelar och praktiska case

  • Så använder vi AI i marknadsföringen idag och vad ser vi framåt?
  • Vilka är utmaningarna och hindren för att använda AI?
  • Från wow-faktor till ett effektiviseringsverktyg i den kreativa processen
  • Praktiska exempel från kampanjer

Lennart Schultz, CMO & CCO, Reitan Convenience Sweden – Pressbyrån, 7-Eleven & PBX

14:25 - Eftermiddagspaus

14:55 Framtiden kring hållbarhetskommunikation, greenwashing och miljöpåståenden

  • Nya regelverk kring Green Claims och hållbarhetskommunikation
  • Nya krav på hållbarhetsmärkning – hur påverkar det ditt varumärke?
  • Den nya svarta listan – vilka påståenden blir absolut förbjudna?
  • Nyheter och etiska beslut

Sandra Hanson, advokat, MarLaw

15:40 Panelsamtal om hållbarhetskommunikation, greenwashing och miljöpåståenden

Anna Högberg,
Chief Brand and Communications Officer,
Adapteo Group

 

Kaj Török,
informations- och hållbarhetschef,
MAX Burgers

 

Sandra Hanson, 
advokat,
MarLaw

 

Modereras av 

 style=Anna Collin
Director,
IFI

16:10 - Konferensen sammanfattas

16:20 - Konferensen avlutas

IFI reserverar sig för programändringar

Inga tillgängliga datum för den valda kursen