Agenda - Marknadsrättsdagen 2024
09:00 Anna Collin från IFI och dagens moderator Sandra Hanson från MarLaw hälsar välkommen
GDPR – Genomgång av nya lagar och regler som marknadsförare måste förhålla sig till – en summering
- Hur ska vi förhålla oss till den föränderliga spelplanen gällande tredjelandsöverföringar för att våga fatta långsiktiga beslut om investeringar utan att riskera tillsyn och böter
- Gränsdragningen mellan GDPR och profilering – vad får vi göra?
- Att dela personuppgifter mellan olika juridiska personer i marknadsföringssyfte
- Pixel för Facebook och TikTok – vad gäller?
- Cookies – vad säger lagstiftningen om detta?
Alexander Jute, Advokat och partner, MarLaw
Influencer marketing – nya regler, sanktioner och samarbetsavtal
- Hårda sanktioner för influcencer marketing
- Att säkerställa samarbetsavtal vid influencer markerketing
- EU:s granskning av influencers reklammärkning
- Nya regler och etiska beslut i Norden
- Gränsöverskridande samarbeten
Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner, MarLaw
AI, upphovsrätt och marknadsföring
- Hur kan vi använda AI för filmer, bilder och att lägga ljud på film?
- Vad behöver vi tänka på om vi använder AI för att producera och översätta texter
- AI Act och LLM-baserade AI-verktyg? – vad säger lagen?
- Skapa en rutin för AI-arbetet
Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw
11:45 Diskussion och Q&A
Ställ dina frågor om marknadsföring i sociala medier direkt till advokaterna och få svar på de utmaningar du står inför.
Framtiden kring hållbarhetskommunikation Greenwashing och miljöpåståenden
- Nya regelverk kring Green Claims och hållbarhetskommunikation
- Nya krav på hållbarhetsmärkning – hur påverkar det ditt varumärke?
- Den nya svarta listan – vilka påståenden blir absolut förbjudna?
- Nyheter och etiska beslut
Sandra Hanson, advokat, MarLaw
IFI reserverar sig för programändringar