Agenda - Marknadsrättsdagen 2022
09:00 IFI och dagens moderator Cecilia Torelm Tornberg hälsar välkommen
09:10 Konsumentskyddsdirektivet och nyheter i marknadsföringslagen – Nya sanktioner upp till 4 % av årsomsättningen
- Nya krav för hur pris ska anges vid marknadsföring av prissänkningar
- Ökade krav på verifiering av konsumentsrecensioner
- Nya informationskrav innan ett avtal ingås
- Förutsättningarna för ångerrätt förändras
Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner, MarLaw
10:00 Diskussion och Q&A om det nya konsumentskyddsdirektivet
– ställ alla dina frågor direkt till experterna
10:20 - Förmiddagspaus
10:45 Införandet av nyheterna i marknadsrätten i praktiken – erfarenheter från Synsam
- Så sattes en arbetsgrupp och styrgrupper ihop för att lyckas med införandet både lokalt och på övriga nordiska marknader
- Risk Assesment – hur balanserar man risken, var vågar man utmana och vilka tolkningar kan man göra av lagstiftningen?
- Införandet i praktiken – ny marknadsplan och tydlig kommunikation internt
Pontus Rosén, nordisk marknadschef, Synsam
11:15 Cookies och eprivacyförordningen
- Utfasningen av tredjepartscookies och konsekvenserna av detta
- Vad innebär förändringen kring IDFA ((Identifier For Advertisers) i praktiken?
- EPR – vad innehåller den nya E-privacyförordningen?
- Så skapar du en cookie-banner som lätt ger möjlighet att göra olika inställningar för ökad transparens
Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw
12:00 - Lunch
13:00 Personuppgifter, tredjelandsöverföringar, Google analytics och Schrems II
- Överföring av personuppgifter till tredje land – vad gäller och vilka åtgärder måste vi vidta?
- Rekommendationer avseende användning av sociala medier
- Kommunikation och bilder i sociala medier – hur fungerar det med Facebook, Instagram och Linkedin
- Hantering av CRM och emailmarknadsföring – hur ska jag tänka när jag väljer verktyg?
- Vikten av att kartlägga dataflöden
Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw
13:45 Kreativ och effektfull kommunikation som lever upp till Schrems II
- Praktiska exempel på kommunikation som brister och som lever upp till regelverken utan att göra avkall på kvalitet
- Hur fungerar tillstånd och avtal kring bilder i praktiken?
- Så lägger du upp en fungerande process för att checka av att regelverken följs för marknadsföring i sociala medier
Clara Axner, digital strateg och planner
Amanda Frykberg, copywriter och kreatör,
Blomquist Communication
14:30 - Eftermiddagspaus
15:00 Hållbarhetspåståenden i marknadsföring – vad gäller?
- Översikt av befintliga regelverk för miljöpåståenden
- Vad innebär ICC:s uppdaterade Hållbarhetsbilaga?
- Senaste praxis och pågående mål
- Att tänka på vid användning av miljöpåståenden i marknadsföring
Sandra Hanson, advokat, Advokatfirman MarLaw
(ombud till Arla i domstolsprocessen gällande påståendet Netto Noll Klimatavtryck)
15:45 Att kommunicera Netto Noll Klimatavtryck – Arlas resa kring hållbarhetsbudskap
- Bakgrund till marknadsföringen av netto noll klimatavtryck
- Klimatkompensation som mervärde
- Utmaningar och KO:s stämning
- Vägen framåt
Victoria Olsson, Senior Sustainability Manager, Arla Foods AB
16:20 Summering av dagen
Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner, MarLaw
16:30 - Konferensen avslutas
IFI reserverar sig för programändringar
Inga tillgängliga datum för den valda kursen