Agenda - Marknadsrättsdagen 2024
09:00 Anna Collin från IFI och dagens moderator Sandra Hanson från MarLaw hälsar välkommen
09:10 GDPR – genomgång av nya lagar och regler som marknadsförare måste förhålla sig till
- Hur ska vi förhålla oss till den föränderliga spelplanen gällande tredjelandsöverföringar för att våga fatta långsiktiga beslut om investeringar utan att riskera tillsyn och böter?
- Gränsdragningen mellan GDPR och profilering – vad får vi göra?
- Att dela personuppgifter mellan olika juridiska personer i marknadsföringssyfte
- Pixel för Facebook och TikTok – vad gäller?
- Cookies – vad säger lagstiftningen om detta?
Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw
09:50 Framgångsrikt samarbete mellan marknad och juridik
- Så skapas en gemensam förståelse för affären och för varandra genom att både marknad och legal sitter i ledningsgruppen
- Transparens och kunskapsspridning i organisationen för att säkra att alla vet hur lagar och regler ser ut
- Målsättningen att vara det inspirerande apoteket – innehållsproduktion internt med hjälp av AI och externt genom samarbeten med influencers
Zara Wahlberg, Head of Legal and Compliance och Therese Kempe, CMO, Apohem
10:30 - Förmiddagspaus
11:00 Influencer marketing – nya regler, sanktioner och samarbetsavtal
- Hårda sanktioner för influcencer marketing
- Att säkerställa samarbetsavtal vid influencer markerketing
- EU:s granskning av influencers reklammärkning
- Nya regler och etiska beslut i Norden
- Gränsöverskridande samarbeten
Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner, MarLaw
11:40 Fråga advokaten
Ställ dina frågor om marknadsföring i sociala medier, influencer marketing och andra svårigheter direkt till advokaterna och få svar på de utmaningar du står inför.
12:00 - Lunch
13:00 AI, upphovsrätt och marknadsföring
- Hur kan vi använda AI för filmer, bilder och att lägga ljud på film?
- Vad behöver vi tänka på om vi använder AI för att producera och översätta texter
- AI Act och LLM-baserade AI-verktyg? – vad säger lagen?
- Skapa en rutin för AI-arbetet
Alexander Jute, advokat och partner, MarLaw
13:45 AI-baserade reklamkampanjer – fördelar, nackdelar och praktiska case
- Så använder vi AI i marknadsföringen idag och vad ser vi framåt?
- Vilka är utmaningarna och hindren för att använda AI?
- Från wow-faktor till ett effektiviseringsverktyg i den kreativa processen
- Praktiska exempel från kampanjer
Lennart Schultz, CMO & CCO, Reitan Convenience Sweden – Pressbyrån, 7-Eleven & PBX
14:25 - Eftermiddagspaus
14:55 Framtiden kring hållbarhetskommunikation, greenwashing och miljöpåståenden
- Nya regelverk kring Green Claims och hållbarhetskommunikation
- Nya krav på hållbarhetsmärkning – hur påverkar det ditt varumärke?
- Den nya svarta listan – vilka påståenden blir absolut förbjudna?
- Nyheter och etiska beslut
Sandra Hanson, advokat, MarLaw
15:40 Panelsamtal om hållbarhetskommunikation, greenwashing och miljöpåståenden
Anna Högberg,
Chief Brand and Communications Officer,
Adapteo Group
Kaj Török,
informations- och hållbarhetschef,
MAX Burgers
16:10 - Konferensen sammanfattas
16:20 - Konferensen avlutas
IFI reserverar sig för programändringar