Anna Collin från IFI och dagens moderator Sandra Hanson från MarLaw hälsar välkommen

Anna Collin
Director, IFI

Sandra Hanson
Advokat och Partner, MarLaw
Legal uppdatering – vad är nytt, vad är på gång och vad har vi för ny praxis?
- Senaste nytt som du som arbetar med marknadskommunikation behöver känna till
- Konsumentverkets granskning av influencermarketing
- EU:s miljardböter mot amerikanska nätjättarna Apple och Meta
- Nya branschrekommendationen för reklammarkering i sociala medier

Sandra Hanson
Advokat och Partner, MarLaw
Aktuellt från Reklamombudsmannen
- Ta del av aktuell praxis från RO – vilka områden får flest anmälningar och vilka beslut har fattats?

Peter Knutsson
Reklamombudsman, Reklamombudsmannen
Hållbarhetskommunikation och green claims – hur kan du kommunicera hållbarhet utan att riskera sanktioner?
- Greenwashing: Vad är det och hur undviker man det?
- CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och EU-kommissionen Omnibus-förslag – vad innebär det och hur påverkas din kommunikation?
- Uppdaterade ICC-regler och praxis inom hållbarhetskommunikation
- Direktivet om mer konsumentmakt i den gröna omställningen – vad får och kan du säga om miljöpåverkan?

Sandra Hanson
Advokat och Partner, MarLaw
Hållbarhetskommunikation i praktiken – erfarenheter från Arlas kampanj ”Värt lite mer”
- Väldokumenterat hållbarhetsarbete som grund för att kunna göra korrekta claims
- Faktabaserad kommunikation av konkreta åtgärder med enkla budskap som konsumenten kan ta till sig
- Legals roll i hållbarhetskommunikationen – vilka bedömningar behöver göras?
- Samarbetet mellan hållbarhet, marknad och juridik – vilka roller spelar respektive avdelning

Kristina Hammerö
Marknads- och hållbarhetsdirektör, Arla

Victoria Olsson
Hållbarhetschef, Arla

Ylva Nykvist
Head of Legal, Arla
Ansvar för kommunikation, innehåll och varumärke
- Vem är juridiskt ansvarig; annonsör, byrå eller leverantör?
- Vilka avtal krävs för att begränsa juridiska risker och säkra immateriella tillgångar.
- Ny praxis för avtal om upphovsrätt
- Hur kan företag utan egen jurist arbeta med regelefterlevnad i praktiken?
- Så skapas en process där juridiken kommer in tidigt i den kreativa processen och säkrar att idéer lever upp till de krav som ställs
- Kunskapsöverföring i praktiken – så säkras en hög förståelse för juridiken hos alla på marknad
- Hur reglerar vi ansvarsfrågor mellan byrå och marknadsavdelning i avtal på ett säkert sätt

Cecilia Torelm Tornberg
Advokat och Partner, MarLaw
Generativ AI – regler för bilder, filmer och ljud
- Lagar och regler som är viktiga att förstå och följa när vi använder oss av bild och video
- Nya regler för AI -genererat material
- Vilka krav ställs på att AI-genererat material markeras i praktiken?
- Vilka regler gäller för att avbilda personer i bild i marknadsföring
- Så arbetar du med AI på ett hållbart sätt

Cecilia Torelm Tornberg
Advokat och Partner, MarLaw
GDPR och marknadsföring – praktisk tillämpning
- Vad får du göra med kunddata? Skillnader mellan B2B och B2C
- Retargeting och profilering – var går gränsen?
- Att använda kunddata efter event – vad gäller för mingelbilder?
- Köpta listor och leadgenerering – vad är lagligt?
- Hur säkerställer man att alla i marknadsteamet jobbar rätt?

Sandra Hanson
Advokat och Partner, MarLaw
IFI reserverar sig för programändringar