Agenda

Anna Collin från IFI och dagens moderator Sandra Hanson från MarLaw hälsar välkommen

Anna Collin

Anna Collin

Director, IFI

Sandra Hanson

Sandra Hanson

Advokat och Partner, MarLaw

Legal uppdatering – vad är nytt, vad är på gång och vad har vi för ny praxis?

  • Senaste nytt som du som arbetar med marknadskommunikation behöver känna till
  • Konsumentverkets granskning av influencermarketing
  • EU:s miljardböter mot amerikanska nätjättarna Apple och Meta
  • Nya branschrekommendationen för reklammarkering i sociala medier
Sandra Hanson

Sandra Hanson

Advokat och Partner, MarLaw

Aktuellt från Reklamombudsmannen

  • Ta del av aktuell praxis från RO – vilka områden får flest anmälningar och vilka beslut har fattats?

Peter Knutsson

Reklamombudsman, Reklamombudsmannen

Hållbarhetskommunikation och green claims – hur kan du kommunicera hållbarhet utan att riskera sanktioner?

  • Greenwashing: Vad är det och hur undviker man det?
  • CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och EU-kommissionen Omnibus-förslag – vad innebär det och hur påverkas din kommunikation?
  • Uppdaterade ICC-regler och praxis inom hållbarhetskommunikation
  • Direktivet om mer konsumentmakt i den gröna omställningen – vad får och kan du säga om miljöpåverkan?
Sandra Hanson

Sandra Hanson

Advokat och Partner, MarLaw

Hållbarhetskommunikation i praktiken – erfarenheter från Arlas kampanj ”Värt lite mer”  

  • Väldokumenterat hållbarhetsarbete som grund för att kunna göra korrekta claims
  • Faktabaserad kommunikation av konkreta åtgärder med enkla budskap som konsumenten kan ta till sig
  • Legals roll i hållbarhetskommunikationen – vilka bedömningar behöver göras?
  • Samarbetet mellan hållbarhet, marknad och juridik – vilka roller spelar respektive avdelning

Kristina Hammerö

Marknads- och hållbarhetsdirektör, Arla

Victoria Olsson

Hållbarhetschef, Arla

Ylva Nykvist

Head of Legal, Arla

Ansvar för kommunikation, innehåll och varumärke

  • Vem är juridiskt ansvarig; annonsör, byrå eller leverantör?
  • Vilka avtal krävs för att begränsa juridiska risker och säkra immateriella tillgångar.
  • Ny praxis för avtal om upphovsrätt
  • Hur kan företag utan egen jurist arbeta med regelefterlevnad i praktiken?
  • Så skapas en process där juridiken kommer in tidigt i den kreativa processen och säkrar att idéer lever upp till de krav som ställs
  • Kunskapsöverföring i praktiken – så säkras en hög förståelse för juridiken hos alla på marknad
  • Hur reglerar vi ansvarsfrågor mellan byrå och marknadsavdelning i avtal på ett säkert sätt
Cecilia Torelm Tornberg

Cecilia Torelm Tornberg

Advokat och Partner, MarLaw

Generativ AI – regler för bilder, filmer och ljud

  • Lagar och regler som är viktiga att förstå och följa när vi använder oss av bild och video
  • Nya regler för AI -genererat material
  • Vilka krav ställs på att AI-genererat material markeras i praktiken?
  • Vilka regler gäller för att avbilda personer i bild i marknadsföring
  • Så arbetar du med AI på ett hållbart sätt
Cecilia Torelm Tornberg

Cecilia Torelm Tornberg

Advokat och Partner, MarLaw

GDPR och marknadsföring – praktisk tillämpning

  • Vad får du göra med kunddata? Skillnader mellan B2B och B2C
  • Retargeting och profilering – var går gränsen?
  • Att använda kunddata efter event – vad gäller för mingelbilder?
  • Köpta listor och leadgenerering – vad är lagligt?
  • Hur säkerställer man att alla i marknadsteamet jobbar rätt?
Sandra Hanson

Sandra Hanson

Advokat och Partner, MarLaw

Kaffe

10:15 – Förmiddagspaus


11:20 – 12:00

Influencer marketing – nya regler, sanktioner och samarbetsavtal

  • Hårda sanktioner för influcencer marketing
  • Att säkerställa samarbetsavtal vid influencer marketing
  • EU:s granskning av influencers reklammärkning
  • Nya regler och etiska beslut i Norden
  • Gränsöverskridande samarbeten
Cecilia Torelm Tornberg

Cecilia Torelm Tornberg

Advokat och Partner, MarLaw

Lunch

12:00 – Lunch


13:45 – 14:25

AI-baserade reklamkampanjer – fördelar, nackdelar och praktiska case

  • Så använder vi AI i marknadsföringen idag och vad ser vi framåt?
  • Vilka är utmaningarna och hindren för att använda AI?
  • Från wow-faktor till ett effektiviseringsverktyg i den kreativa processen
  • Praktiska exempel från kampanjer
Lennart Schultz

Lennart Schultz

CMO & CCO, Reitan Convenience Sweden – Pressbyrån, 7-Eleven & PBX

Kaffe

14:25 – Eftermiddagspaus


15:40 – 16:10

Panelsamtal om hållbarhetskommunikation, greenwashing och miljöpåståenden

Anna Högberg

Anna Högberg

Chief Brand and Communications Officer,
Adapteo Group

Kaj Török

Kaj Török

Informations- och Hållbarhetschef,
MAX Burgers

Sandra Hanson

Sandra Hanson

Advokat, MarLaw

Moderator

Anna Collin

Sandra Hanson

Director, IFI

Avslut

16:10 – Konferensen sammanfattas


Avslut

16:20 – Konferensen avslutas


IFI reserverar sig för programändringar